Iskolánkban nagyon sok színes egyéniség található mind a
diákok, mind tanáraink között. Utóbbiakat mindenki ismeri a ház falain belül,
de például nem biztos, hogy sokan tudják, hogy a siketekkel,
beszédfogyatékosokkal való kommunikációhoz szükséges jelnyelvvel ismerkedett
egyik tanárnőnk is.
Interjú Kiss Enikő tanárnővel
Kedves Tanárnő! Nagy
megtiszteltetés, hogy egy interjú keretén belül be tetszik avatni bennünket
ezen különös kommunikációs nyelv titkaiba. Első kérdésként arra vagyunk
kíváncsiak, hogy mennyire volt nehéz a jelbeszéd elsajátítása?
Nem sajátítottam el, hanem alapszintű tanfolyamra jártam, de
a hétköznapi élethez szükséges dolgokat el tudom jelelni, le tudom ezen a
nyelven kommunikálni. Akik a napi életben használják a jelnyelvet, nem mutogatásnak,
hanem jelelésnek hívják, ha valaki az előbbi módon nevezi ezt a nyelvet, azért
nagyon haragszanak. Maga a jelnyelv megtanulása nehéz volt. Leginkább azért,
mert amikor egy-egy kifejezést megnézel, könnyűnek tűnik, de ahogy egymás után
tanulod a jeleket, hogy mi mit jelent, megjegyzed, mész a következő jelre, és
egyre több és több van, a végén kiválóan összekevered. Amikorra letisztul, és
pontosan tudod melyik jel mit jelent, akkor már gyorsan el tudod jelelni mit is
szeretnél mondani.
Nehéz amiatt is, hogy a tanulási folyamat részeként közben
szájról is kell olvasni. A kettő együtt, a jelelés figyelése, elsajátítása és
mindeközben a szájról olvasás alkalmazása is, ez nagyon nehéz. A tanfolyam
vezetője egy férfi, akinek a szülei siketek voltak, ezért neki a jelnyelv lett az
anyanyelve. A tanárunk elmesélte, hogy akik a szájról olvasást megtanulják,
azok képesek a buszmegálló két végéből kommunikálni, képesek egy beszélgetést a
szájról olvasással követni, kitalálni annak menetét, akkor is ha egy-egy szót
nem látnak/értenek pontosan, majd közelebb menve hallani is magát a
beszélgetést.
Hogyan jutott eszébe
tanárnőnek, hogy szabadidejét pont a jelnyelv megtanulásával töltse?
Valójában nem tudom, miért kezdett el érdekelni, talán mert
sok nyelvbe belekezdtem, elsősorban az iskola miatt, tanultunk osztjákot,
latint, gyerekkoromban németet. Belekóstoltam a spanyol nyelvbe is, mert az
nagyon tetszik, és kíváncsi lettem, milyen is ez a jelnyelv, hiszen mégiscsak
egy speciális kommunikációs forma. Úgy éreztem, menni fog ez nekem, és arra is
gondoltam, hogy Jászberényben is élnek siket emberek és így tudok majd nekik is
segíteni. Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy ők egy nagyon zárt közösséget
alkotnak, egy zárt közösségben élnek, és nem szívesen engednek be maguk közé
senkit. Leginkább csak azokat ismerem, akik tanítottak, a többiekkel nincs
kapcsolatom. De ha már egyszer majd egy valakinek segíthetek ezáltal, akkor már
érdemes volt tanulni. Gondolkodtam azon is, hogy munka mellett szívesen
dolgoznék jeltolmácsként, de ebben még nem döntöttem, a képzés maga nagyon
sokba kerül, nehéz is, viszont a képzett jeltolmácsok nagyon keresettek, mert
kevés van belőlük.
Tanárnő azt mondta,
hogy amit eddig elsajátított, az tulajdonképpen egy alapfokú ismeretanyag. Nem
tetszett még arra gondolni, hogy tovább kellene ezt a tudást fejleszteni?
De! Nagyon sokszor gondolkodtam már rajta, több lehetőség is
adódott a jelentkezésre, de ez túl sok időt venne igénybe a tanítás mellett. Egy
60 órás tanfolyam időben 1 nyár. Még nem tudom hasznosítani magát a tudást
annyira, amennyire elterveztem, a jelenlegi állapothoz, hétköznapokhoz pedig
elegendő az a néhány száz szó/jel amit használni tudok.
Mik azok a dolgok,
amiért a beszédfogyatékosok szívesen használják ezt a nyelvet és mi lehet az
oka az elzárkózásuknak?
A nyelv maga szavakból áll, nyelvtana nemigen van. A jelek
egyértelműek, a mimikából kiválóan olvasnak, ezért nincs lehetőség arra, hogy
becsapd a másikat. Ezek az emberek nem szeretik, ha sajnálják őket, ezért az
elzárkózás, de ez valahol érthető is.
A jelnyelvben hogyan
fejezhetők ki az érzelmek, például hogyan kommunikálunk le egy veszekedést? Milyen
érdekességei vannak még a jelnyelvnek?
Ilyen esetben a nagyon heves artikulálás, jelelés. Sokszor
egy jel többféle dolgot is jelent. Vannak logikus jelek, pl az evés, ivás,
főzés jele, ami mindenki számára egyértelmű, és vannak olyan jelek is,
amelyeknek semmi közük a jelentésükhöz. A jelelés során a kezeinket
megkülönböztetjük aszerint, hogy melyik az aktív kéz és melyik a segítő kéz,
ugyanis adott beszélgetésben nem mindegy, hogy melyik irányba kezdek el mutatni
egy jelet. Érdekesség, hogy a különböző nyelvjárásokat is lehet alkalmazni a
jelnyelvben, bizonyos szavakat más jelekkel fejezünk ki.
Mi az, amit Tanárnő még
fontosnak tart?
Napjainkban vita folyik arról, hogy a siketek megtanuljanak-e
jelelni, vagy inkább a szájról olvasás segíti őket jobban. Néma siket ember
nincs, beszélni ők is tudnak, meglepő módon zenét is hallgatnak, éreznek
valamit belőle. Legnagyobb esélyük a hallók közt tanulóknak van, de szerintem
nem kell elvetni a jelelést a kommunikációjukban.
Köszönjük szépen, hogy
mindezeket megosztotta velünk Tanárnő, számunkra nagyon érdekes és tanulságos
beszélgetés volt.
az interjút készítette:
Fügedi Dávid és Stomfai Dániel
A dolog érdekessége, hogy lehet, mi fogunk találni tanárnőnek
egy segíthető valakit? No de ne szaladjunk előre ennyire, ez maradjon a mi
titkunk ;), mindenesetre lehetséges, hogy belevágunk – feltéve ha mindkét fél
beleegyezik – egy közvetítésbe, és ha sikerrel jár, mindenképpen beszámolunk
róla. Úgy tűnik, a blogunk és a hírcsatornánk (fb oldalunk)
mindenáron életben szeretne maradni :), még akkor is, ha ez a verseny véget
ér.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése